Oppvokst i flishaugen og fortsatt en del av bedriften. Bli bedre kjent med Helge Grødem.
Han begynte som lærling i 1966. Den gangen var bedriften en tradisjonell trevarefabrikk som lagde ting på bestilling, men selv om mye har forandret seg, snakker vi fortsatt om en familiebedrift som holder til i de samme lokalene på Barkåker.
Da Helge begynte som lærling var det hans far og onkel som drev bedriften. Selv om han bare var 16 år hadde han allerede rukket å opparbeide seg flere års erfaring fra arbeidslivet. Helge hang nemlig i buksekanten til faren fra han var liten gutt, også når faren dro på jobb.
– Du kan si det sånn at jeg aldri har lurt på hva jeg skulle bli. Jeg fløy jo rundt i flishaugen her fra jeg var tre fire år.
Våren 2016 er det 50 år siden Helge begynte som lærling. I dag har han overlatt ansvaret for den daglige driften til sønnen Jostein og nærmer seg pensjonsalderen, men når du har vært med så lenge på noe, er det ikke bare enkelt å gi seg.
– Hva jeg tenker om å bli pensjonist? Jeg tenker at å si det er én ting, men å gjørra det… Vi får se når tida kommer, om det er bruk for meg. Jeg har i hvert fall kontroll på`n Jostein. Jeg tar meg i å ta avgjørelser som jeg ikke skal ta, men han tåler det, ler Helge og mimrer tilbake.
Gamlemåten
– Før måtte vi gjøre ting på gamlemåten. Lastebilen rygga opp på skrå og materialene ramla ned på bakken mens vi måtte sjaue alt inn for hånd. Så fikk vi trestykket inn døra og satte i gang med avretterhøvel, tykkelseshøvel, profilkjøring og alle operasjoner som måtte til. I dag blir alt gjort i samme maskin.
Selv om ting har forandret seg, hva er det samme?
– Oss som er her! Alle vi som er her i dag har vært med lenge. Det er vel med oss som med mange andre familiebedrifter, bedriften har stort sett har vært den samme og slik er det med folka også. Det er ofte et spesielt engasjement og en ekstra stor lojalitet i familiebedrifter.
Hva betyr det for kundene?
– Det betyr vel trygghet, folk vet at vi er her. Jeg kan i dag oppleve at folk som var nygifte og kjøpte nytt kjøkken for 30 år siden, nå kommer tilbake for å bytte ut det gamle kjøkkenet. Vi har mange faste og trofaste kunder her på Gulli.
Hva er den gode hjelper for deg?
– Vi som er her har fått faget inn under huden og for oss ligger det i bunn å hjelpe kundene. Derfor er det også lettere for oss å komme med råd og finne løsninger som kundene blir fornøyde med, men kundene har nok blitt noe mer pirkete med åra. Våre produkter består av mange deler, det er ikke bare å ta en kloss og sette inn. Men folk skjønner det altså, når vi forklarer hvordan det er.
Er det noen spesielle kunder du husker?
– Jeg husker han vi hadde levert kjøkken til og som mente at vi hadde skrapa opp parketten hans. Da jeg var hjemme der for å levere kjøkkenet la jeg merke til at han hadde en svær hund og nevnte det for han, men den hunden var aldri i stua, sa han. Så var det en dag jeg var innom der for å se på ripene og da ligger hunden midt i stua rett ved siden av ripene. Han fikk ikke noen erstatning!
Hva tenker du om framtida?
– Ting skjer raskere og raskere i bransjen, og vi som holder på her må hele tiden gjøre tilpasninger og finne egne nisjer. Det vil sikkert skje en utvikling i forhold til møtet med kunden hvor mer og mer trolig vil foregå over nett, men for oss på Gulli vil det alltid være viktig å møte og snakke med kunden for å komme nærmest mulig det han eller hun ønsker.